کارگاه تاثیر فیلمنامه در تدوینِ میثم مولائی
یکی از مهمترین مراحل پس از تولید فیلم
نوع کارگاه : غیر حضوری
سطح دوره : متوسط
تاریخ عرضه:
تابستان 1402
زبان: فارسی
زمان دوره: 2 ساعت
بازدید : 225
مدرس: میثم مولائی
دسته بندی :
فیلم
اطلاعات کارگاه
بخش تدوین زندگی روزمره انسانها، ما به ازا عینی ندارد، بلکه ما به ازا ذهنی دارد، اساساٌ تدوین یک فرآیند ذهنی است که قبل از اینکه یک کار فیزیکی صورت بگیرد، کاملاٌ به صورت ذهنی انجام می شود
– تدوینگرانی که کار خود را از فیلمنامه شروع می کنند.
– تدوینگرانی که کارشون با مجموعه ای از صدا و تصویر است، با کلمات و فیلمنامه کاری ندارد.
تنها حرفه ای که تو مرحله تولید، یا مرحله پس تولید ارتباط قوی با داستان پیدا می کند، فقط تدوین است. مطالعه و اطلاع تدوینگر از فیلمنامه قبل از اینکه در پس تولید شروع به تدوین کند، سرعت او در تدوین را افزایش می دهد.
نوشتن خلاصه سکانس توسط تدوینگر به او کمک می کند که اشراف کامل نسبت به جزئیات فیلمنامه داشته باشد و تدوین را راحت تر انجام دهد.
تدوینگر برای کارش باید برنامه ریزی داشته باشد و حفظ زمان در مدت کار خیلی مهم است
مراحل تدوین:
1- طراحی تدوین
2- طراحی کارگردانی: پیش از دکوپاژ فیلم ( فضای رنگی، نور، میزانسن، نگاه کارگردان و … ) وابسته به فیلمنامه ای است که قرار هست روی آن کار شود، در واقع پیدا کردن این موضوع که فیلم باید چگونه ساخته شود را طراحی کارگردانی گویند.
جهت طراحی کارگردانی، وجود 3 فرد در سه فیلم: تدوینگر، کارگردان و فیلمبردار که مهم هستند، ضروری است؛ چون کار این سه نفر وابسته به هم است.
بعد از طراحی کارگردانی می رسیم به
1- استوری برد؛ در کنار استوری برد ما می توانیم
2- ماکت یا یک چیزی ساختگی داشته باشیم، یعنی تصور یک سکانسی که باید چه نکاتی داشته باشد و برای آن استوری برد می کنیم.
3- ایجاد یک ماکت صوتی در طراحی کارگردانی: دورخوانی فیلمنامه و ضبط کردن صداها، کاری است که در ماکت صوتی انجام می شود.
یک کارگردان علاوه بر تمام تسلط تکنیکی که روی نکات کارگردانی دارد، باید خیلی خوب بتواند بازی خوب و بد را از هم بشناسد و تشخیص و معیار درست او برای انتخاب بازی درست از نادرست باید فیلمنامه باشد.
مخاطبین کارگاه
فیلمسازها، سازندگان تیزرهای تبلیغاتی، انیمیشن سازها، سازندگان موزیک ویدئو و ..
پایان کارگاه
در پایان می توان گفت: تدوینگر تمام برداشتها، حتی برداشتهای ناقص را حسب ارائه کار، خوب بررسی می کند، چرا که ممکن است سرنوشت سکانسی به بررسی برداشتهای اون ربط داشته باشد، بنابراین تدوینگر در کار خود چیزی را حذف نمی کند و اصطلاحاً دور نمی ریزد.
محتوای کارگاه
نوع کارگاه : غیر حضوری
سطح دوره: متوسط
تاریخ عرضه:
تابستان 1402
زبان: فارسی
زمان دوره: 2 ساعت
بازدید : 225
مدرس: میثم مولائی
دسته بندی :
فیلم