5 کات ضروری که هر تدوینگری باید بدونه

مطالب آموزشی | 22-خرداد-1400

تدوین یه هنره، هنری چند وجهی که عامل تمایز سینما با تمام دسته بندی های هنری دیگه شد. یه تدوینگر هم کارگردانی می کنه و هم نویسندگی و هم اجرای جلوه های ویژه، و در عین حال باید اثر کارش نامرئی بمونه و بیننده ردی از تدوین نبینه! یه عرصه خیلی جذاب که توانمندی های مختلف و تجربه ی زیادی برای موفقیت نیاز داره. تو این پست یه قطره از دریای تدوین رو با هم بررسی کردیم، چند تکنیک کات حرفه ای و پرکاربرد. برای فهم بهتر هرکدوم از این تکنیک ها حتما مطالعات بیشتر داشته باشین و چندین نمونه تو آثار حرفه ای جهان ببینید.

پای ثابت


تدوین بخش جدا نشدنی هر تولید ویدئویی هست و همونطور که همه میدونیم، انواع تولیدات ویدئویی مختلف، این روزها رسانه ها رو پر کردن. تدوین در واقع هم نویسندگی و هم کارگردانیه، تیم تدوین باید تصاویر مختلف ضبط شده، جلوه های ویژه و موسیقی رو با چیدمانی درست و فکر شده، کنار هم بگذاره تا روایت بی نقصی رو ارائه بده.

یه قطره از دریا


در طول سال های پیشرفت حوزه سینما، تدوینگران و کارگردان ها با استفاده از خلاقیت خودشون تونستن روش ها و تکنیک های مختلفی رو برای تدوین ابداع کنن. کات زدن یکی از تکنیک های اصلی مورد استفاده در تدوینه.



این 5 کات، بخشی کوچیک اما پرکاربرد و معروف از تکنیک های تدوین هستن و برای یاد گرفتن بیشتر باید آثار برتر سینمایی جهان رو به دقت مطالعه کرد.
بریم که با این 5 تا کات آشنا بشیم.

J cut & L cut


آماده سازی مخاطب برای انتقالی نرم تر بین سکانس ها، به کمک پخش صدا قبل از ورود تصویر یا ادامه دادن اون بعد از تغییر تصویر استفاده از برش های ناگهانی خیلی از وقت ها تصویر رو خشک و مکانیکی جلوه میده و برای جذاب تر کردن کار می تونیم از این تکنیک های ساده استفاده کنیم.

Montage


چیدمانی سریالی از تصاویر که تغییری در زمان، مکان یا کاراکتر رو نمایش میده. این تکنیک تو خیلی از آثار سینمایی معروف دنیا استفاده شده و اصلی ترین کارکردش هم نمایش نرم و آهسته از گذر زمان و نوعی از ارتقا در کارکتر هست.



برخلاف جامپ کات، این تکنیک اتکا به یه لوکیشن نداره و روند آهسته و پیوسته ای رو طی میکنه. عموما از موسیقی متن استفاده میشه و در پایانش یه هدف مهم در داستان محقق میشه.

Cross_cutting


از این تکنیک استفاده میشه تا دوتا سکانس با لوکیشن های مختلف رو در یک زمان روایت کنن. هر چند به راحتی گفتنش نیست، ولی این تکنیک برای روایت همزمان دو داستان در دو محل مختلف استفاده میشه. یه کاراکتر در محلی داره کاری میکنه و کاراکتر دیگه ای در محلی دیگه، و تصویر بین این دو رفت و برگشت میکنه.



استفاده از این تکنیک نیاز به دقت و مهارت داره تا مخاطب گیج نشه و خط روایت رو گم نکنه، در عین حال قدرت بی نظری تو ایجاد حس تعلیق و حس گسترش جهان داستان داره.

Cutaway


ایجاد حس تعلیق در یه سکانس یکپارچه با کات زدن به تصاویر متفاوت این تکنیک برای نشون دادن محیط سوژه ی اصلی و زوایای مختلف اون به کار میره تا به قدرت داستان پردازی سکانس کمک کنه. البته این موضوع نباید یکپارچگی سکانس رو به هم بزنه.



یکی از کاربردهای خیلی مهم اون، مخفی کردن اتفاقات نامطلوب تو تصویره، مثلا تکون خوردن دوربین اصلی یا حرکت زیاد سوژه و خارج شدن از محدوده ی فوکوس، که در این مواقع میشه از این تکنیک برای پر کردن این خرابی ها استفاده کرد.

Match cut


استفاده از المان های بصری یه شات برای رفتن به شات بعدی عموما شات جدید به کلی با سکانس قبلی متفاوته ایده ی اصلی خیلی ساده اس، حرکت یه شی یا کاراکتر رو به حرکتی در همون جهت در سکانس دیگه متصل می کنیم. به طوری که جریان حرکت در چشم مخاطب قطع نشه. این تکنیک زیاد استفاده نمیشه چرا که توجه بیننده رو به تدوین جلب میکنه و “تدوین یه هنره نامرئیه”. اما در مواقعی که به درستی استفاده شده تونسته خروجی بسیار جذابی ایجاد کنه.

معرفی دوره


مهارت تدوین، جزو مهارت های پولساز دوران ما به حساب میاد که تو گستره ی وسیعی از صنایع و بخش ها استفاده میشه. از تدوین آثار سینمایی و مستند تا تولید تیزر ها و آنونس های مختلف و حتی برنامه های تلویزیونی و ... اگر دوست داری وارد این هنر_صنعت جذاب بشی، دوره جامع پریمیر اپتاپ یه قدم عالی برای شروعه.
تو این دوره در کنار تسلط به ادوبی پریمیر، یکی از اصلی ترین و حرفه ای ترین نرم افزار های تدوین فیلم، با مبانی ،اصول اولیه و تکنیک های هنر تدوین هم آشنا میشی.

نظرات 5 کات ضروری که هر تدوینگری باید بدونه

نظرات دیگران درباره این پست
تا کنون هیج نظری برای این پست ثبت نشده است!
تنها اعضای سایت اجازه ارسال نظر دارند لطفا ابتدا وارد شوید